Höjd trängselskatt i Stockholm

I Stockholm fortsätter man att höja skatten för alla med bil. Nu vid årsskiftet 2018 införde man en ny regel som gäller förmånsbilar och 2020 kommer man även höja trängselskatten i Stockholm.

Den först nämnda skatten innebär att alla som kör med förmånsbil måste redovisa vilka av körningarna som avser privat bruk. Detta gör att de som drabbas kan räkna med cirka 1000 kronor mer i månaden i utgifter. Det innebär också betydligt mer jobb för dig som bilförare då du måste föra anteckningar och hålla koll på vilka körningar som varit tjänstekörning och vilka som varit privata.

Vad innebär egentligen Stockholms trängselskatt?

I nuläget innebär trängselskatt att du som bilförare måste skatta för att åka in och ut i Stockholms innerstad under alla arbetsdagar mellan 06.30 och fram till 18.29. Hur mycket du betalar varierar beroende på vilken tid som du åker igenom. Maximalt kan du betala 105 kronor per dag. Normalt får du hem ett inbetalningskort efter att du kört och måste betala inom ett visst antal dagar. Det är viktigt att betala i tid då du annars måste betala en förseningsavgift på 500 kronor. Du kan också välja att betala med autogiro för att vara säker på att du inte missar någon räkning. Då dras istället beloppet automatiskt från ditt bankkonto.

Till 2020 vill man också göra ytterligare förändringar, bland annat att man ska ta ut trängselskatt en halvtimme tidigare på morgonen, alltså från klockan 06.00. Man vill även höja trängselskatten under juli månad och under andra högtider. Totalt kan du alltså som bilförare få betala upp till 135 kronor per dag under pågående högsäsong. Under lågsäsong kommer maxbeloppet vara det samma som tidigare, alltså 105 kronor per fordon och dag.

Tack vare dessa höjningar ska man kunna satsa på ny och effektivare kollektivtrafik. Då fler och fler människor hela tiden att väljer besöka Stockholm för att bo på hotell, eller för att flytta till staden fortsätter även trafiken att öka. Denna utvecklingen vill man stoppa och istället göra det mer attraktivt för folk att använda sig av kollektivtrafiken. Ändringen har dock mötts av mycket missnöje och motstånd då många svenskar anser att de behöver använda bilen dagligen för att kunna ta sig till och från jobbet.